چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: جرج بوش در نطق خود در مجمع عمومی سازمان‌ملل تصریح کرد با فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هیچ مخالفتی ندارد.

سخنان او در جناح‌های سیاسی حاضر در کاخ سفید تأثیرات متفاوت داشت و آسوشیتدپرس خبر داد در میهمانی شام که شب گذشته برگزار شده، کاندولیزا رایس و معاون او نیکلاس برنز، گفته‌اند هرچند رئیس‌جمهور چنین حرفی زد اما باید هنوز دنبال تحریم‌ها بود تا اگر گفت‌وگو جواب نداد به سرعت تحریم‌ها اعمال شود. بوش در سخنان خود گفته بود سعی می‌کند بحران هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک حل شود.
 خبرگزاری فرانسه از نیویورک گزارش داد سران و یا نمایندگان ارشد دیپلماتیک کشورهای 1+5 که در نیویورک حاضر هستند در دیدار و گفت‌وگویی دیگر، به این نتیجه رسیدند که باید از مذاکرات هسته‌ای حمایت کامل کرده این حمایت را  نیز اعلام کنند وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت – آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و روسیه – به همراه وزرای خارجه آلمان و ایتالیا در مسأله گفت‌وگو اجماع کردند و برسر مسایل تحریم ایران و یا این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسیدند، چگونه تحریم‌ها را اعمال ‌کنند، به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدند. پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، جلسه مزبور برگزار شد و هرچند رایس از سخنان بوش و نیز مواضع چین وروسیه ناراضی بود، اما در آخر مجبور شد به‌نظر جمع رأی دهد ولی پس از خروج از جلسه گفت آمریکا باید امکانات خود را آزمایش کرده و خود را آماده کند. بیشترین اخبار مثبت از گفت‌وگو با ایران را فرانسه با خود دارد و شیراک پس از حضور در نیویورک مدام درباره گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان مورد پرسش قرار می‌گیرد و همه‌جا تأکید می‌کند که حرف‌های او درست منتقل شده و او از گفت‌وگو با ایران حمایت کرده و مخالف تحریم ایران است. سوسیالیست‌های فرانسه نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از موضع رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای ایران حمایت کردند.
اما در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، سومین روز از نشست سالانه برگزار شد و رئیس هیأت چین در اجلاس در سخنانی تصریح کرد مسأله هسته‌ای ‌ایران باید در چارچوب مقررات آژانس حل و فصل شود. ایرنا گزارش داد سون چین، ضمن اشاره به پرونده هسته‌ای ‌ایران گفته آژانس باید در این پرونده نقش محوری را داشته باشد چرا که اطلاعات تخصصی و فنی در اختیار آژانس است. وی در ادامه گفت: مسایلی مانند مبحث هسته‌ای ایران و بحران هسته‌ای کره‌شمالی باید با همکاری و تلاش کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در حوزه مقررات آژانس به شکل مطلوب حل شود.
دبیرکل آژانس نیز که در اجلاس حاضر است در سخنانی دیگر گفت: آژانس در حال ‌حاضر با دو چالش جدید روبه‌رو است. جهان افزایش تقاضا در توسعه انرژی هسته‌ای دارد و این مسأله باعث می‌شود نگرانی خطر اشاعه هسته‌ای نیز افزایش یابد.
البرادعی با بحث و بررسی مسایل فنی، اعلام کرد تقاضای برق هسته‌ای روبه‌ افزایش است و باید موارد فنی در این زمینه متحول شود.
کد خبر 4526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز